Aspettando “El Diablo”

WJ #111

A Tapachula, città messicana situata sul confine meridionale con il Guatemala, si pagano gli effetti delle politiche migratorie a livello mondiale: le leggi ‘restrizioniste’ di Trump, le deportazioni del governo Messicano, ma anche la chiusura della fortezza Europa che costringe i migranti africani a cercare nuove rotte attraverso l’America Latina. Il risultato è che a Tapachula i rifugiati di tutto il mondo si trovano bloccati in un vuoto burocratico che li costringe a vivere in spazi sovraffollati, con condizioni igieniche disumane, sfruttati nelle imprese locali e monitorati da soldati e forze dell’ordine. L’esercito gli impedisce di lasciare la città, la borghesia locale specula sul prezzo degli affitti e i media locali alimentano la xenofobia annunciando l’arrivo della carovana migrante denominata “Il Diavolo”. Si parla di 60.000 migranti e infiltrati delle bande criminali in arrivo dal Salvador.

In attesa dell’arrivo del “Diavolo”, abbiamo cercato le tracce delle migrazioni passate. Tapachula è una città multiculturale che già a partire dal 1800 ha iniziato ad accogliere proprietari terrieri tedeschi, operai cinesi, esuli libanesi e migranti giapponesi e spagnoli. Il ristorante Long Ying, gestito da una famiglia cantonese trasferitasi a Tapachula da quattro generazioni è diventato un simbolo storico e culturale della città. Mamma Africa, invece, è una signora messicana che gestisce un ristorante dove prepara piatti tipici africani o asiatici a un prezzo popolare, per accontentare i palati e le tasche dei migranti che arrivano da altri continenti.

Oggi il centro storico della città è diventato un centro di accoglienza a cielo aperto dove i migranti passano le loro giornate e dove gli abitanti di Tapachula possono contrattare lavoratrici domestiche indigene del Guatemala o pagare per prestazioni sessuali a basso costo. C’è chi vende cibi e bevande, chi si offre per fare le “cornrows”, le tipiche trecce africane, e chi si è attrezzato con una macchina da scrivere per redigere documenti.

Molti rimangono bloccati qui a Tapachula per mesi, alimentando la tensione e gli stereotipi: quelli più discriminati sono i centroamericani che vengono considerati delinquenti delle maras, mendicanti e ubriaconi. La maggioranza delle sex worker che lavorano in strada vengono dall’Honduras. Gli haitiani, invece, si inseriscono nel circuito della costruzione e gli africani lavorano al mercato. I cubani sono ben visti, lavorano tanto, sono affascinanti e hanno più disponibilità economica grazie ai soldi che gli mandano i familiari da Miami, diventano quindi manodopera da sfruttare nei locali di Tapachula e tasche da prosciugare tramite gli affitti esorbitanti.

A Tapachula El Diablo non è mai arrivato, ma resta il fatto che migliaia di persone vivono un inferno quotidiano e vedono infrangersi i loro sogni contro un muro di burocrazia, repressione poliziesca e sfruttamento economico.

Il reportage

Scheda autore

Stefano Morrone e Gianpaolo Contestabile

Aspettando “El Diablo” 18

Stefano Morrone

Ho studiato Scienze Politiche all’Università di Bologna e dal 2015 vivo in Messico, dopo gli studi universitari mi sono dedicato in maniera professionale alla fotografia documentaria. I temi di cui mi occupo sono diritti umani, lavoro, popolazione LGBT e giovani. Ho collaborato con differenti testate tra le quali La Repubblica, Diari ARA, Altaïr Magazine, Carmilla Online.


Gianpaolo Contestabile

Psicologo, operatore sociale e ricercatore indipendente, si occupa di comunicazione collaborando con collettivi politici e media comunitari tra l’Italia e l’America Latina. Collabora con Il Manifesto, Jacobin Italia, QCode Magazine, Carmilla, The Post Internazionale, Lamericalatina, Resumen Latinoamericano, Desinformemonos, Kaosenalred e DesdeAbajo

English version

Waiting “El Diablo”

Photography by Stefano Morrone e Gianpaolo Contestabile

Story edited by Gianpaolo Contestabile

Tapachula, a Mexican city on the Southern boundary with Guatemala, is paying for the world politics on migration overall: Trump’s restriction laws, deportation by the Mexican government, and the lock-down of the European fortress, forcing more and more African migrants to seek for new routes through Latin America. This ends up with refugees from everywhere being stuck in Tapachula down an administrative hole, in subhuman hygienic living conditions, being exploited by local companies and monitored by soldiers and police. The army prevents them from leaving the city, the local middle class speculates on house rents and media enhance xenophobic fear by labelling the migrants caravan as “The Devil”.

Waiting for “The Devil” to arrive, we have been looking for some traces of the past migration. Tapachula is a multicultural city that since 1800 has welcomed German land owners, Chinese workers, Lebanese outcasts, Japanese and Spanish migrants. The Long Ying, a restaurant ruled by a Cantonese family that moved here four generations ago, became an historical and cultural symbol of the city. Mother Africa, on the other hand, is a Mexican lady cooking African and Asian typical dishes at affordable prices, to meet the taste of migrants coming from other continents.

Today, the historic center of town became an open-air welcoming center where migrants live their days and Tapachula inhabitants can bargain Guatemala native domestic workers or pay a for low cost sexual performance. Someone is selling food and beverages, someone is making “cornrows”, the typical African braids, and someone writes documents with an old typewriter.   

Many are stuck in Tapachula for months, feeding tension and stereotypes: migrant from Center America are the most subject to discrimination, since they are considered criminals from the maras, beggars and drunkards. The majority of the sex workers on the street come from Honduras. The Haitians, instead, are involved in the construction business, while the Africans work in the market. Cubans are in good favor, they work hard, they are charming and richer thanks to their families sending them money from Miami; they become manpower for the clubs and piggy banks for tenants.

El Diablo never came to Tapachula, but thousands of people live in hell every day to see their dreams crashed against the bureaucratic wall, police repression and economic exploitation.

Pending the arrival of the “Devil”, we looked for traces of past migrations. Tapachula is a multicultural city that as early as 1800 began to welcome German landowners, Chinese workers, Lebanese exiles and Japanese and Spanish migrants. The Long Ying restaurant, run by a Cantonese family who moved to Tapachula for four generations, has become a historical and cultural symbol of the city. Mamma Africa, on the other hand, is a Mexican lady who runs a restaurant where she prepares typical African or Asian dishes at a popular price, to satisfy the palates and pockets of migrants who come from other continents.

Today the historic center of the city has become an open-air reception center where migrants spend their days and where the inhabitants of Tapachula can contract indigenous domestic workers from Guatemala or pay for low-cost sexual services. There are those who sell food and drinks, those who offer to make the “cornrows”, the typical African braids, and those who have equipped themselves with a typewriter to draw up documents.

Many remain stuck here in Tapachula for months, fueling tension and stereotypes: those most discriminated against are Central Americans who are considered maras thugs, beggars and drunkards. The majority of street sex workers come from Honduras. The Haitians, on the other hand, enter the construction circuit and the Africans work on the market. Cubans are well seen, they work a lot, they are charming and they have more financial resources thanks to the money that their family members send them from Miami, therefore they become labor to exploit in the Tapachula premises and pockets to dry up through exorbitant rents.

Tapachula El Diablo has never arrived, but the fact remains that thousands of people live a daily hell and see their dreams shattered against a bureaucracy burden, police repression and economic exploitation.